Kategoryen

No products in the cart.

De Franeker universiteitsbibliotheek in de zeventiende eeuw

Ferskate auteurs

23,00

Details

De kritische heruitgave van de oude bibliotheekcatalogi van de Franeker universiteit die in 2005 verscheen (Lydia Wierda, Armamentarium totius sapientiae. Een arsenaal van alle wetenschap. De Franeker academiebibliotheek in de zeventiende eeuw (Leeuwarden – Fryske Akademy 2005), maakt het mogelijk om het bezit van deze bibliotheek nauwkeurig te reconstrueren en allerlei boek- en universiteitshistorisch interessante aspecten te onderzoeken.

Was zo’n vroegmoderne universiteitsbibliotheek, waar de boeken aan de ketting lagen, eigenlijk wel bedoeld om te gebruiken of was ze eerder een statusobject? Was de bibliotheek er voor de professoren of voor de studenten? Diende ze het onderzoek of herbergde ze uitsluitend naslagwerken? Was de collectie min of meer volledig?

In De Franeker universiteitsbibliotheek in de zeventiende eeuw proberen gerenommeerde wetenschapshistorici, elk voor hun eigen vakgebied, bovenstaande vragen te beantwoorden. Tevens besteden zij aandacht aan de context waarbinnen de Franeker academiebibliotheek geplaatst moet worden, dat wil zeggen aan het boekwezen, het boekbezit en de geleerdencultuurDe kritische heruitgave van de oude bibliotheekcatalogi van de Franeker universiteit die in 2005 verscheen (Lydia Wierda, Armamentarium totius sapientiae. Een arsenaal van alle wetenschap. De Franeker academiebibliotheek in de zeventiende eeuw (Leeuwarden – Fryske Akademy 2005), maakt het mogelijk om het bezit van deze bibliotheek nauwkeurig te reconstrueren en allerlei boek- en universiteitshistorisch interessante aspecten te onderzoeken.

Was zo’n vroegmoderne universiteitsbibliotheek, waar de boeken aan de ketting lagen, eigenlijk wel bedoeld om te gebruiken of was ze eerder een statusobject? Was de bibliotheek er voor de professoren of voor de studenten? Diende ze het onderzoek of herbergde ze uitsluitend naslagwerken? Was de collectie min of meer volledig?

In deze bundel proberen gerenommeerde wetenschapshistorici, elk voor hun eigen vakgebied, bovenstaande vragen te beantwoorden. Tevens besteden zij aandacht aan de context waarbinnen de Franeker academiebibliotheek geplaatst moet worden, dat wil zeggen aan het boekwezen, het boekbezit en de geleerdencultuur.